سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایران اسلامی

 

برگی از تاریخ انتخابات در جمهوری اسلامی ایران :انتخابات ازاد

سال 1367 تعدادی از اعضای جامعه روحانیت مبارز نسبت به لیست اعلام شده برای انتخابات مجلس سوم اعتراض داشتند و چون در قلیت بودند طی بیانیه ای از جامعه روحانیت مبارز جدا شده و  مجمع روحانیون مبارز نام گرفتند . که این کار با تایید امام خمینی ره انجام شد.

در این زمان در بین مردم جامعه روحانیت مبارز جناح راست و مجمع روحانیون مبارز جناح چپ نام گرفت .

انتخابات سومین دوره مجلس شورای ملی پس از انقلاب بهمن 1357 در روز 19 فروردین 1367 برگزار گردید و در تاریخ 7 خرداد 1367 اولین جلسه مجلس برگزار شد. رییس مجلس حجت الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی بود که پس از انتخاب وی بعنوان رییس جمهور، مهدی کروبی رییس مجلس شد و حسین هاشمیان و اسدالله بیات نائب رییسان بودند. این مجلس بیشتر حال و هوای جناح چپ را داشت.

در انتخابات ریاست جمهوری بعدی آیت الله هاشمی رفسنجانی بعنوان یکی از اعضای برجسته جناح راست به پیروزی رسید که این پیروزی در انتخابات بعدی نیز تکرار شد .

البته در مجلس چهارم و پنجم جناح راست پیروز میدان بود

انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی، 21 فروردین 1371 برگزار گردید و در تاریخ 7 خرداد 1371 اولین جلسه مجلس برگزار گردید. رییس مجلس حجه الاسلام علی اکبر ناطق نوری و نائب رئیسان حسن روحانی، سید اکبر پرورش، محمدعلی موحدی‌کرمانی، حسین هاشمیان بودند.

انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی، در 18 اسفند 1374 برگزار گردید . در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، علاوه بر جامعه روحانیت مبارز تهران و گروه‌های پیرو خط امام (ره)، حزب سیاسی تازه تاسیس جمعی از کارگزاران سازندگی ایران به رقابت پرداختند.

در انتخابات ریاست جمهوری بعدی حجت اسلام خاتمی از بزرگان جناح چپ به پیروزی دست پیدا کرد

در این زمان تغییراتی در طرز تفکر بعضی از بزرگان جناح چپ و راست روی داد که در جناح چپ اصلاح طلب و جناح راست اصول گرا نام گرفت.

انتخابات مجلس ششم با پیروزی جناح چپ و اصلاحات مواجه شد .

در دومین جلسه مجلس در 10 خرداد 1379 هیئت‌رئیسه? موقت انتخاب شدند. در این رای‌گیری مهدی کروبی با 186 رای مثبت و 63 رای ممتنع رییس‌مجلس شد و مجید انصاری با 146 رای مثبت و ابوالقاسم سرحدی‌زاده با 85 رای مثبت نیز نایب‌رییس اول و دوم شده؛ سهیلا جلودارزاده، ناصر خالقی ، محمد قمی، علی شکوری راد، اسماعیل جبارزاده، جلال جلالی‌زاده منشیان؛ تابش، سید حسین هاشمی، سازگارنژاد نیز کارپردازان موقت شدند.

تصمیم برای انتخاب کروبی به عنوان رییس مجلس ناشی از مصلحت‌ سنجی و هماهنگی قبلی بهزاد نبوی و برای کاهش تنش در روابط مجلس ششم با جناح راست و رهبری نظام بود.

هیئت‌رییسه ی دایم مجلس هماهنگی بیشتری با خواست افکار عمومی و نتیجه انتخابات داشت. گرچه کروبی همچنان به ریاست رسید، اما بهزاد نبوی (از سازمان مجاهدین انقلاب) و محمدرضا خاتمی از جبهه مشارکت نایب‌رییس اول و دوم رییس انتخاب شدند. 248 نماینده در رای گیری حضور داشتند.

انتخابات ریاست جمهوری بعدی در سال 1380 با پیروزی حجت السلام خاتمی به پایان رسید.

انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی ، 1 اسفند 1382 خورشیدی، برگزار گردید و در تاریخ 7 خرداد 1383، اولین جلسه مجلس هفتم برگزار شد.


رییس مجلس هفتم، دکتر غلامعلی حداد عادل و نائب رئیسان آن، مهندس محمدرضا باهنر و محمدحسن ابوترابی فرد بودند.

اعضای هیات رییسه مجلس نیز (در سال اول) عبارت بودند از:

سید احمد موسوی، حمیدرضا حاجی بابائی، علیرضا زاکانی، حسین سبحانی نیا، موسی قربانی و جهانبخش محبی نیا، به عنوان منشی

احمد ناطق نوری، حسن نوعی اقدام و محسن کوهکن، به عنوان کارپرداز

مجلس هفتم، مصادف با سالهای پایانی دولت محمد خاتمی بود.

در انتخابات ریاست جمهوری 1384 افراد زیاد و با طرز تفکر های متفاوت کاندیدا شدند .

در این انتخابات آقای هاشمی رفسنجانی یکی از اعضای ارشد روحانیت مبارز (راست سنتی ) و آقای کروبی موسس مجمع روحانیون مبارز (چپ سنتی)، مصطفی معین یکی از وزرای دولت خاتمی که کاندیدای جناح اصلاحات بود و اقای احمدی نژاد که با دارا بودن طرز تفکر اصول گرا ولی مستقل به صحنه آمد و آقای لاریجانی و قالیباف که هردو طرز تفکر اصول گرا داشتند و.....

در این دوره هاشمی رفسنجانی و احمدی نژاد به دور دوم رفتند و کروبی با اختلاف اندک از رسیدن به دور دوم باز ماند یعنی این که در دور دوم رقابت  به طور کلی درون جناح راست به معنی کلی  بر قرار شد که با پیروز احمدی نژاد طرز تفکری که به اصول گرایی بسیار نزدیک بود رای آورد

انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، در تاریخ 24 اسفند سال 1386 خورشیدی در سراسر ایران برگزار شد. در مرحله اول انتخابات، از 205 کرسی مورد تایید مجلس شورای نگهبان (آرای 3 حوزه انتخابیه باطل شد) 29 نامزد انتخاباتی اصلاح طلب (معادل 14 درصد)، 153 نامزد انتخاباتی اصولگرا (کاندیداهای جبهه متحد اصولگرایان و ائتلاف فراگیر اصولگرایان) (معادل 74?5 درصد)و 23 نامزد انتخاباتی مستقل (معادل 11?5 درصد)، به مجلس هشتم راه یافتند.

پیش از تشکیل مجلس هشتم، فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم، تشکیل جلسه داد و از میان علی لاریجانی و غلامعلی حدادعادل، علی لاریجانی را بعنوان رئیس مجلس هشتم برگزید.

انتخابات ریاست جمهوری دهم در سال 1388 برگزار شد . در این دوره از انتخابات  آقایان محمود احمدی نژاد ، میرحسین موسوی ، مهدی کروبی و محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شدند که آقای احمدی نزاد مورد حمایت اصول گرایان و میر حسین موسوی و کروبی مورد حمایت اصلاحطلبان و محسن رضایی مستقل بود .

 در این دوره  محمود احمدی نژاد با اختلاف 13 میلیونی با نفر دوم میرحسین موسوی به اعنوان ریس جمهور منتخب شناخته شد .

از نکات جالب این دوره حمایت  عدم تمکین جناح اصلاح طلب به نتیجه انتخابات بود .

انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آدینه 12 اسفند 1390 برگزار شد. در این دوره رقابت بر سر 290 کرسی بود. در دور نخست انتخابات 223 نامزد به مجلس راه یافتند و رقابت 135 نفر برسر 65 کرسی به دور دوم کشید که در نیمه? اردیبهشت 1390 برگزار شد. در کل با ابطال بعضی حوزه‌ها از مجموع 290 کرسی مجلس تکلیف 286 کرسی مشخص شد و 4 کرسی در انتخابات میان‌دوره‌ای برگزار خواهد شد.

نکته? مهم این بود که مجلس نهم پوست‌اندازی‌ای اساسی کرد و 169 نماینده? مجلس هشتم از این مجلس جا ماندند. یعنی در برابر 286 نماینده? برگزیده، نزدیک به دوسوم مجلس تغییر کرد. در میان چهره‌هایی که از مجلس جا ماندند، افرادی شاخص به چشم می‌خورند که دسته‌ای در پی رد صلاحیت ولی بیشترشان برای رای نیاوردن ماندند. بیشتر این چهره‌ها از جمله مصطفی کواکبیان رهبر حزب مردم‌سالاری، از اصلاح‌طلبان اند.

وزارت کشور مشارکت مردمی را 30?905?605 نفر و به میزان حدود 64?2 درصد واجدان شرایط اعلام کرد.

انتخابات ریاست جمهوری یازدهم  آخرین انتخاباتی هست که تا کنون انجام شده است . در این انتخابات 8 نفر توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند که اقایان حداد عادل و عارف اعلام انصراف کردند و این انتخابات با کاندیداتوری  6 نفر برگزار شد که با پیروزی حسن روحانی پایان یافت .

در این انتخابات  ریاست جمهوری  تنها کاندیدایی که مورد حمایت احزاب قرار نگرفت مهندس غرضی بود .

تنها کاندیدایی که عضو احزاب بود دکتر روحانی بود که عضو جامعه روحانیت مبارز می باشد .

نکته بسیار جالب این انتخابات  این بود که ، مجمع روحانیون مبارز بعنوان اولین حزبی که نام چپ رو به خود گرفت و همچنین احزاب اصلاح طلب، از  حسن روحانی حمایت کردند که ایشان نیز عضو جامعه روحانیت مبارز- اولین حزبی که نام راست رو مردم به ان دادند - می باشد

 

 

 

 

 


ارسال شده در توسط بچه ریشو