سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایران اسلامی

این خبر رو بخونید تا به  عمق فاجعه پی ببرید

در دوره ریاست ابتکار بر سازمان حفاظت از محیط زیست آیین نامه شکار ویژه ای تصویب شد که بر اساس آن شهروندان اروپایی و آمریکایی متمول از جمله دیپلمات های خارجی بتوانند در مناطق حفاظت شده، مراتع و کوهستان های ایران شکار کنند.
 به گزارش مشرق، در سال 82 و در دوره ریاست دکتر ابتکار بر سازمان حفاظت از محیط زیست آیین نامه شکار ویژه ای تصویب شد که بر اساس آن شهروندان اروپایی و آمریکایی متمول از جمله دیپلمات های خارجی بتوانند در مناطق حفاظت شده، مراتع و کوهستان های ایران شکار کنند.

بر اساس این آیین نامه که از به عنوان « کاپیتولاسیون شکار» نیز یاد می شود، گردشگران خارجی همچنان می توانند به شکار گونه های مختلف جانوری در حیات وحش و طبیعت ایران اقدام کنند و گویا قرار نیست کسی نسبت به لغو این آیین نامه اقدام کند.

این در حالی است که هر سال وضعیت حیات وحش کشورمان اسفناک تر از قبل شده و شکار بی رویه و بی توجهی به حفظ گونه های مختلف، سبب بروز خطر انقراض برای بسیاری از نسل های جانوری شده است.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس درباره شکار گونه های در حال انقراض جانوری اظهار داشت: زمانی که نسل برخی از گونه های جانوری به سبب شکار در حال انقراض است باید به سرعت مانع این کار شد زیرا شکار این گونه ها به اعتقاد علاقمندان به محیط زیست و دوستداران توسعه پایدار، مغایر اهداف اصلی حفاظت از محیط زیست است.

موید حسینی صدر گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست نباید به هیچ عنوان مجوز شکار برای این گونه های در حال انقراض را صادر کند بلکه در مقابل باید به شدت به مقابله با شکار بی رویه و غیر قانونی نیز بپردازد.

وی تاکید کرد: برای حفاظت از محیط زیست و حیات وحش باید بسیاری از مجوزهای شکار عادی و ویژه را ملغی کرد.

وی توضیح داد: شنیده های بنده حاکی از این است که برخی از مسوولان و مدیران در مناطق حفاظت شده برای پذیرایی از میهمانان خود به آنها مجوز شکار در مناطق بکر و حفاظت شده را می دهند که می توان به منطقه بکر و زیبای مارکان در شهرستان خوی اشاره کرد.

وی ادامه داد: اگر سازمان حفاظت از محیط زیست به دنبال جذب گردشگر است باید به آنها فقط مجوز شکار گونه هایی که در معرض انقراض نیستند را بدهد البته شرط این کار نیز تعیین و اخذ وجه بابت شکار است اما متاسفانه بارها شاهد بوده ایم که هم گردشگران خارجی و هموطنان بدون توجه به گونه های در حال انقراض، اقدام به شکار و از بین بردن آنها کرده اند.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: وضعیت حفاظت از محیط زیست آنچنان اسفناک است که اکنون هرکس اسلحه تهیه کند می تواند به جان محیط زیست بیافتد و گونه های مختلف جانوری را از بین ببرد.

وی افزود: شکار در کشور ما وضعیت خوبی ندارد و بارها شاهد بوده ایم که به هنگام کوچ پرندگانی مانند غازها و اردک های وحشی، شهروندان اقدام به شکار بی رحمانه آنها کرده اند که بیشتر به غارتگری شبیه است.

وی خاطر نشان کرد: اکنون به نسبت سال های گذشته 10 برابر اسلحه بیشتر در اختیار مردم قرار دارد در حالی که شکار کردن باید ضابطه مند باشد.

وی اظهار داشت: متاسفانه شکار کردن به عنوان یک شغل در نظر گرفته شده و شکارچیان بدون توجه به اثرات مخرب کار خود در هر مرحله اقدام به شکار تعداد فراوانی گونه جانوری می کنند.

حسینی گفت: در زمینه نظارت بر نحوه اجرای قوانین با خلاء های جدی مواجه هستیم به طوری که در پیش نویس لایحه ای که به مجلس تقدیم شده، فراکسیون محیط زیست نظرات و خواسته های خود را مطرح کرده و امیدوارم با تصویب آن بتوانیم قوانین بیشتری را در راه مبارزه با شکار اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: اکنون این پیش نویس در اختیار اعضای کمیسیون کشاورزی قرار دارد و در حال بررسی است هرچند هنوز باید مواردی از جمله اخذ وجه در ازای شکار هر یک از گونه های جانوری در آن گنجانده شود.

وی تایکد کرد: متاسفانه سازمان حفاظت از محیط زیست بودجه و محیط بان کافی برای کنترل و نظارت همه جانبه بر زیستگاه های طبیعی ندارد بنابراین دولت باید برای حفاظت از محیط زیست در سال های آتی بودجه بیشتری در نظر گیرد زیرا ادامه این روند به ضرر گونه های جانوری در کشورمان است.


ارسال شده در توسط بچه ریشو