نمونه ای از این مسائل مطرح شده در روزنامه ها و جراید در دوران اصلاحات:
1- تلاش برای قرار دادن جمهوری اسلامی در مقابل دموکراسی و آزادی مدنی. سالار بهزادی، روزنامه صیح امروز، 23/8/78 : « سیره حضرت علی(ع) و سابر فرق مذهبی در صدر اسلام، دموکراسی در انتخاب رهبری و عدم تعیین رهبر برای مردم بوده است.»
2- سازماندهی حملات لجام گسیخته به باورهای ملی- مذهبی و ارزشهای حیاتی. غلامرضا سالار بهزادی، روزنامه صبح امروز ، 23/8/78:« تفکر شیعه گری موجب انحطاط مملکت ما و مانعی برای دموکراسی است.»
3- تلاش این گروه برای تمسخر گرفتن مبارزه حق و باطل. محمد سعید حنایی کاشانی، ماهنامه کیان، فروردین 78: « تراژدی حسین بن علی مشابه تراژدی آنتیگونه، تامس مور و جان پروکتور است.»
4- سست کردن پایه های اعتقادی نسل جوان نسلت به معاد و آخرت. عبدالکریم سروش :« فرهنگ شهادت خشونت آفرین است.»
5- تبلیغ گسترده مبانی نظری فرهنگ غرب و زیر ساخت های تئوریک فرهنگ آمریکایی. سید محمد خاتمی، روزنامه سلام، 3/2/75 : «امروز به جرات می توان گفت در زندگی قومی که عزم تعالی و پویایی کرده است هیچ تحولی کار ساز نخواهد بود مگر آنکه از متن تمدن غرب بگذرد و شرط دگرگونی اساسی، آشنایی با تمدن غرب و لمس روح آن یعنی تجدد است.»
6- کوشش برای بی تفاوت کردن و جدا کردن نسل جوان از ارزش های اعتقادی و آرمان های انقلاب با هدف ایجاد بحران هویت. سید محمد خاتمی، کیهان،23/11/79 : « شعار جاویدان انقلاب اسلامی همان خواست تاریخی ملت یعنی استقلال، آزادی و پیشرفت است.»
7- متهم ساختن اسلام و جمهوری اسلامی به ضدیت با حقوق بشر و نقض آزادی مدنی. عبدالکریم سروش، صبح امروز، 16/6/78 : « در تعارض تکالیف دینی و حقوق بشر، حقوق بشر مقدم است ولی متاسفانه، فقهای ما اطلاعات برون دینی ندارند، و متوجه این نکات نیستند.»
8- ایجاد روحیه یأس و ناامیدی در مردم به ویژه در نسل جوان با ترویج و اشاعه غیر قابل اجرا بودن ارزش های والای الهی در جامعه. معین فر، اجلاس دفتر تحکیم وحدت در آبان ماه 86 : « در خصوص سرنوشت انقلاب ما چاه کندیم به آب برسیم به فاضلاب رسیدیم.»
9- برنامه ریزی برای کم اهمیت جلوه دادن تهاجم فرهنگی و توهم خواندن آن با هدف کم کردن حساسیت ها و نسبت به اهداف تهاجم نرم فرهنگی. روزنامه عصر آزادگان 16/10/78 ص 5: «دولت هایی که از کشورگشایی وامانده اند برای حفظ تسلط خود بر مردم، آنها را همواره از یک شبح جهانخوار خارجی ترسانده اند.»
10- تبلیغ و ترویج ناکارامدی تئوری حکومت دینی و تضعیف فرهنگ اسلامی و مبانی عقیدتی. عبدالکریم سروش، روزنامه نشاط ، خرداد 78: « حکومت دینی جلوی رشد علمی را میگیرد. در نظام لائیک ترکیه، روحیه علم جویی و حقیقت طلبی رشد کرده است. زیرا آنجا ارزش های دینی را با علم مخلوط نکرده اند.»
11- القای وجود مشکلات متعدد به واسطه قطع رابطه با آمریکا. هفته نامه راه نو، 3/5/77 ش 14 ص 30 و 32 : « حل مشکلات کشور در گرو ارتباط با آمریکاست.»
12- ایجاد شبهات متعدد در خصوص اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه. هفته نامه پیام هامون، 19/10/77، ص 1: « ولایت فقیه همان حکومت مطلقه سلطنتی است.»
13- تضعیف بسیج و نیروهای ارزشی انقلاب عبدالکریم سروش، روزنامه عصر آزادگان، 20/1/79 :« هیأت های مذهبی منشأ خشونت اند و بسیجی ها اعضای تشکیل دهنده این هسته ها می باشند.»
14- امام زدایی از صحنه فرهنگی و اجتماعی. سعید حجاریان، هفته نامه مبین، شهریور 79:« رهبری کاریزماتیک دینی به درد اصل جنبش و انقلاب می خورد و اگر پای آن به دوران ثبات و سازندگی کشیده شود، به استبداد دینی منجر خواهد شد.»
15- تضعیف روحانیت و مراجع عظام تقلید. روزنامه ایران، 18/6/77، ص 10: « روحانیت، قشری گرا و انحصار طلب است؛ آنها عوام پرور و مقلد پرورند، نه عاقل پرور»
16- نشر و ترویج مواضع اپوزیسیون داخل و خارج، ملی گراها، لیبرال ها و ...
17- ترویج فمنیسم و زن سالاری . محمد خاتمی، همبستگی، 16/8/79: « اگر این حجاب و پوشش مانع حضور زن و بروز شخصیت زن شود، قطعاً مضر است.. مشکل این نیست که زنان چگونه لباس بپوشند، مشکل این است که زنان بتوانند در عرصه های مختلف حضور داشته باشند.»
18- ناقص و نیازمند اصلاح معرفی کردن قانون اساسی. هفته نامه آبان، 17/5/77، ش 37، ص 6 : « قانون اساسی ما پشتوانه علمی ندارد، زیرا تدوین کنندگان آن با حقوق اساسی آشنایی نداشتند.»
19- حمایت از چهره ها و جریان های فرهنگی وابسته و منفعل نسبت به هویت های ملی و دینی.
20- بر انگیختن شکاف های قومی و مذهبی.
21- خریداری ده ها هزار نسخه از کتاب ها و محصولات فرهنگی سکولار و دانشگاهی وابسته به جریان های منحرف و مهاجم به مبانی دینی به عنوان اندیشمندان فرهنگی همگرا با غرب.
22- ....